Najnowsze przepisy

Oliwa z oliwek właściwości zdrowotne - dieta

Dieta śródziemnomorska ochroną serca i układu krążenia.

Dieta śródziemnomorska została okrzyknięta przez naukowców najlepszą metodą ochrony przed chorobami serca i układu krążenia. Doceniona przez liczne eksperckie grona otrzymała nominację do wpisu na listę niematerialnego dziedzictwa ludzkości UNESCO i została na nią wpisana w 2010 roku .

a dieta.jpg

Co zrobić, aby przystosować tradycyjną polską kuchnię do zaleceń diety śródziemnomorskiej:

  • - spożywać dwa razy więcej ryb i owoców morza
  • - spożywać cztery razy więcej hiszpańskiej oliwy z oliwek extra virgin z pierwszego tłoczenia na zimno
  • - jeść co najmniej dwa razy więcej warzyw i owoców niż obecnie
  • - jeść o 20 % więcej warzyw strączkowych
  • - wyeliminować połowę aktualnie spożywanego czerwonego mięsa
  • - jeść o 20 % mniej żółtek jajek kurzych
  • - 90 % spożywanych tłuszczy zwierzęcych zastąpić olejami roślinnymi
  • - jeść o połowę mniej tłustego/pełnego mleka, śmietany, śmietanek oraz masła
dieta 4.jpg

Jak używać oliwy z oliwek na co dzień w kuchni?

Bogactwo smaków i zapachów oliwy z oliwek porównać można do różnorodności smaków i zapachów wina. Ta sama potrawa skropiona oliwą o delikatnym smaku będzie zupełnie inna niż doprawiona oliwą z posmakiem czosnku czy oregano. Znawcy twierdzą, że do delikatnych potraw np. majonezów, ciast, lepiej użyć oliwy bardziej łagodnej smakowo. Do sosów sałatkowych, przyprawiania gotowanych ryb i warzyw można dodać oliwę o bardziej wyrazistym smaku, zawsze pamiętając by była to oliwa z pierwszego tłoczenia na zimno. Warto jej używać do duszenia grzybów, smażenia omletów, jajecznicy, przyrządzania zup kremowych i ziemniaków puree. Doskonale smakuje też mięso duszone czy grillowane, które przez kilka godzin obsypane przyprawami marynowane było w oliwie z oliwek. Oliwa z oliwek jest też świetnym dodatkiem do warzyw gotowanych na parze.

dieta 2.jpg

Oliwa z oliwek dobrym tłuszczem do smażenia?

Warto pamiętać, że oliwa z oliwek jest nie tylko świetnym dodatkiem do dań takich jak sałatki, dania z makaronu czy ryżu ale jest też bardzo dobrym tłuszczem do smażenia. Przy smażeniu na dowolnym tłuszczu zawsze warto zadbać o odpowiednią temperaturę. Temperatura dymienia (punkt dymienia) dla oliwy z oliwek wynosi 210°C, jest ona wyższa od przyjętej idealnej temperatury smażenia, która wynosi 180°C. Punkt dymienia (temperatura dymienia) to mówiąc najprościej najniższa temperatura, przy której ogrzewany olej lub inny tłuszcz zaczyna tracić wszelkie własności odżywcze. Powszechnie stosowane w naszych kuchniach tłuszcze takie jak olej rzepakowy czy masło, rozpadają się w niższych temperaturach, wytwarzając substancje szkodliwe.

dieta 3.jpg

Czy smażąc na oliwie z oliwek oszczędzasz?

Tak. Zachęcając Was do smażenia na oliwie z oliwek przypominamy fakt, że po podgrzaniu zwiększa ona swoją objętość i zwykle stosuje jej się znacznie mniej niż innych tłuszczów.

Powiązane przepisy

Śledź nas na Facebooku