Oliwa - samo zdrowie

Co należy wiedzieć o oliwie z oliwek.

Oliwa z oliwek produkowana jest od tysięcy lat. Zwiększone zainteresowanie w ostatnich 30-tu latach związane jest z coraz szerszą wiedzą na temat zdrowej diety śródziemnomorskiej, gdzie oliwa jest jednym z podstawowych składników. Szerokie zastosowanie oliwą z oliwek obecne jest nie tylko w gastronomii, ale także w medycynie czy kosmetologii poparte szeregiem badań naukowych, które potwierdzają jej cudowny wpływ na nasz organizm. Jest ceniona ze względu na unikalny smak i zapach oraz wysoką trwałość przechowywania.

Jakość dziewiczej oliwy z oliwek zależy od wielu czynników m.in.: odmiany, warunków uprawy, zbioru i przechowywania oliwek, poszczególnych etapów wydobywania oliwy oraz warunków przechowywania gotowego produktu. Oliwa która powstaje z oliwek na początku zbiorów charakteryzuje się intensywnym zielonym kolorem jak również ma ostry i piekący smak, oliwa z oliwek wytłoczona w połowie zbioru ma kolor złoto-żółty o wyraźnie owocowym smaku, a dojrzała oliwka z końca zbiorów ma smak słodki i łagodny i taka jest też oliwa z niej wytłoczona .

Jak degustować oliwę z oliwek.

W Hiszpanii znajduje się największa na świecie powierzchnia upraw drzew oliwnych- rośnie na niej ok. 220 milionów drzew. Głównym regionem upraw w Hiszpanii jest Andaluzja, leżąca na południu kraju. By poznać smak i zapach tego regionu należy spróbować oliwy tak, jak to robią prawdziwi Andaluzyjczycy. Należy wlać oliwę na talerzyk, umoczyć w niej kawałek bułki, lub bagietki posypanej solą lub posmarowaną świeżą pulpą pomidorową. Można również polać oliwą pszenny chleb ze świeżym pomidorem i listkami bazylii.





Wartości zdrowotne i odżywcze oliwy z oliwek:

* zawiera nienasycone kwasy tłuszczowe, które obniżają poziom tzw złego cholesterolu (LDL), ale nie obniżają przy tym dobrego (HDL),

* obfituje w witaminę E która jest naturalnym antyutleniaczem. Wystarczy jedna łyżka oliwy z oliwek, by pokryć aż 20 % dziennego zapotrzebowania naszego organizmu na te witaminę,

* poprawia trawienie i ochrania przewód pokarmowy,
* opóźnia procesy starzenia,
* zmniejsza ryzyko chorób serca i naczyń,
* obniża ciśnienie tętnicze,
* zmniejsza ryzyko cukrzycy obniżając odporność tkanek na insulinę,
* przeciwdziała wielu złośliwym nowotworom,
* polecana dla kobiet w ciąży, dzieci są wtedy lepiej rozwinięte pod względem sprawności psychofizycznej, wzrostu i wagi.
https://www.irpo.pl/sklep/news/oliwa-z-oliwek-w-naszej-codziennej-diecie

Oliwa z oliwek w kuchni. Smażyć na oliwie czy nie smażyć?

Oliwa z oliwek jest naturalnym tłuszczem do gotowania, pieczenia i smażenia, ponieważ jej struktura chemiczna warunkuje odporność na wysokie temperatury. Oliwa wytrzymuje temperatury aż do 210 st nie rozkładając się na szkodliwe dla zdrowia substancje, w przeciwieństwie do innych olejów roślinnych czy tłuszczów zwierzęcych.


Dzięki temu nawet po podgrzaniu nie traci swoich fantastycznych właściwości. Oliwą można zastąpić masło. Połączona z różnymi ziołami lub przyprawami (czosnek, papryka, oregano, estragon, bazylia, mięta itp ) może zastąpić sosy do sałatek, ryb lub mięs. Dodatkową zachętą do smażenia na oliwie z oliwek jest fakt, że po podgrzaniu zwiększa ona swoją objętość, przez co stosuje się jej znacznie mniej niż innych tłuszczów.
Dzięki produktom z naszej oferty dania wykonywane samodzielnie będą przepełnione smakiem i słońcem Hiszpanii.

Jak przechowywać oliwę z oliwek.

Najlepiej przechowywać z dala od światła, gdyż jest ono największym wrogie oliwy z oliwek. Pod jego wpływem, podobnie jak inne tłuszcze, oliwa z oliwek ulega procesowi utleniania. Oliwę należy trzymać w chłodnym, suchym miejscu. Idealna temperatura to temperatura do przechowywania oliwy jest w granicach 16-22ºC a nigdy w lodówce. W niskich temperaturach oliwa z oliwek zaczyna gęstnieć i krystalizować się. Jednak nie ma to wpływu na jakość oliwy bo, po wyjęciu z lodówki powraca ona do pierwotnego stanu nie tracąc swoich cennych właściwości. Zamknięta fabrycznie butelka lub puszka z oliwą może być przechowywana do ok. 2 lat, natomiast po otwarciu, najlepiej jeżeli ten czas nie przekracza 3 miesięcy.